A mi fiunk!

A Best Machinery kiegészítésével

Hosszú idő múltán emlékezzünk meg egy homlokrakodó gépről, mely közel 30 éve áll az emberek szolgálatában. Ez a Kaposgép - Atlas AR-62. Szerkezetileg elég robosztus, erős fémszerkezet jellemzi. A két alvázkeretből álló, hidraulikus csuklós törzskormányzású rakodógép mellső vázkeretére helyezték a gémszerkezetet, melynek gémtartó oszlopai hegesztéssel, acéllemezből készültek, a 90 literes hajtóanyagtartályt pedig ugyancsak az első alvázra, a gémoszlopok közé helyezték.

Az 1600 kg teheremelő képességgel rendelkező gém ötvözött acélból készült. A gémszerekezethez 4 gyorscsatlakozóval csatlakoztathatóak a különféle munkaeszközök. A gém mozgatását és a munkaeszközök billentését 2-2 db kettős működésű hidraulikus munkahenger végzi. A hátsó vázkeretre, a fülke mögé került a 38 kW teljesítményű Deutz 3 hengeres, léghűtéses motor.

A motor főtengelyének két végére csatlakoznak a hidraulikus egységek meghajtó-szivattyúi. Az első kerekek hajtásáról a hátsó kardántengely gondoskodik. A rakodógép haladási sebességét két tartományban, fokozatmentesen lehet szabályozni.

A gép körbe-üvegezett, fűthető, jó kilátást biztosító vezetőfülkéje acélból készült, mely gumibakon keresztül csatlakozik a hátsó vázszerkezethez, a fülke alatt pedig a hidraulika-tartály kapott helyet.

A homlokrakodó gépet egy hidraulikus lábpedál működtetésű hátsó kerekekre ható fékberendezés lassította, de emellett egyszerű, hírtelen gázelvétellel is jelentős fékhatást lehet elérni, sőt, még a munkagépet egy biztonsági gyorsleállító pedállal is azonnali fékezést érhetünk el.

Az önjáró rakodó a hidrosztatikus lengőcsuklós törzskormányzásának köszönhetően 40 fokos kormányzási szög érhető el, vagyis nagyon kis fordulási sugárral bír, egészen pontosan 4,22 métert tud.

A kezdeti négyféle munkaeszköz-választékot a hazai igényeknek megfelelően a duplájára bővítették. Többek között az eredeti szervestrágya-rakodó villát egy mélyalmozó villára cserélték, valamint rönkfogó, teheremelő, bálavilla és homlokrakodó eszközökkel bővítették.

A rendszerváltást követően ennek a gépfajtának a gyártása leállt. Annak ellenére, hogy kevés idő állt rendelkezésre a gyártáshoz, mégis szép számmal készült ezekből a gépekből. Szerencsére alkatrész még mindig fellelhető!

Szántó Csaba

A Best Machinery kiegészítése:

Úgy tűnik, hogy Csaba tévesen a csehszlovák ipar által gyártott UN.5X (X, mert ezekből több széria készült) rakodógépekről küldött fényképeket. Az UN-ek is megérnek egy misét, bízunk benne, hogy róluk is kapunk egyszer gépítéletet. De itt ezek tévesen szerepelnek. Ellenben Csaba védelmében meg kell hagyni, hogy a Kaposgép által licensz alapján gyártott Atlasokról vajmi kevés fénykép áll a rendelkezésre. A Magyar Mezőgéparchívum oldalán találtunk fotókatt az AR61-ról, íme:

 ar61b 00  ar61b 02

Egy kis kutakodás után arra jutottunk, hogy gyártási engedélyt csak az AR61-hez szerzett a Kaposgép. Így az is megkérdőjelezhető, hogy az AR62-es Atlasok gyártása folyt-e Kaposgép márkanéven. Önök hogyan emlékeznek? Írják meg kommentben alább!  Ohhh... És íme a csehszlovák UN:


Kaposgép homlokrakodó gep

Olvasson több ítéletet! Vissza a Munka-Gépítélet kezdőlapjára

Annak ellenére hogy a Best Machinery LiuGong márkakereskedőként vált ismertté, és oldalunkon a legtöbbször LiuGonggal kapcsolatos cikkeket lehet olvasni, a Munka-Gépítélet azért jött létre, hogy a 10.000-nél is több Facebookos barátunk számára olyan felületet biztosítsunk, ahol ők is közhírré tehetik egy-egy munkagéppel kapcsolatban szerzett tapasztalataikat. A Munka-Gépítélet írásai nem tükrözik a Best Machinery véleményét. A szerzők által küldött anyagok tartalmát nem változtatjuk meg, kizárólag a súlyos helyesírási hibákat javítjuk ki. Ön is írna kedvenc vagy kevéssé szeretett munkagépéről? Küldje el nekünk az anyagot az  email címre, és mi megjelentetjük* azt. Ossza meg tapasztalatait a munkagépes szakma 10.000-es krémjével.

 

Szóljon hozzá!

Mondandója másra is tartozik?

Írja meg nyilvános kérdését, véleményét. Kérjük, az alább található űrlapot töltse ki! Hozzászólása azonnal megjelenik oldalunkon. Fenntartjuk a jogot, hogy a sértő, trágár és obszcén megjegyzéseket töröljük rendszerünkből.

Görgessen lentebb, és tekintse meg, hogy mit mondanak mások az olvasott témával kapcsolatban.

Hozzászólások  

#2 Vékony Ádám 2013-11-17 00:42
Üdv!

Az AR 61-t biztosan gyártottak Kaposgép néven, az AR 62 nem tuti, mert az AR 61-esek gyártásával párhuzamosan gyárottak tisztán Atlas márkanéven AR-t. Továbbá szerelték Deutz, Zetor, Aro motorral is, illetve próbálkozások voltak MTZ-re szerelésre is. Egyébként ez a gép a Kaposgép egyik olyan terméke volt amivel nemzetközi piacra akartak törni, már készen volt egy komplett saját tervezésű gépcsalád kis és nagy gépekkel, de sajnos mire a prototípusok megfelelelőnek bizonyultak tönkrement a cég...
Idézet
#1 Vörös Zoli 2013-11-05 08:23
Szia Csaba!

Én úgy tudtam, hogy a képen látható gép az az UN-050. (Ott a képen még le is lehet olvasni a gémről.) Van valami köze a kettőnek egymáshoz? Úgy értem, hogy ez a Kaposgép és az UN ugyanaz?
Idézet

Közösségi oldalaink

  • Facebook: bestmachinery
  • Twitter: BestMachineryHU
  • YouTube: user/Bestmachinerykft/
  • External Link: plus.google.com/115823352244709604931/posts

Nem találja?

Kövessen minket a Facebookon...


Tetszik? Kattintson és ajánljon!

 

feedburner logo Blog - RSS feed

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

 

Név:*
Email cím:*

 

Adatvédelmi irányelvek

Ki olvas minket?

Oldalainkat 250 vendég és 0 tag böngészi

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

hirlevel

Név: * 
E-mail cím: * 

x