A zöld-sárga kőtörő
A versendi kőbányában az M60-as és az M6-os autópálya kőanyagának töréséhez az osztrák MFL gyártó berendezését használták. Több típus létezik belőle, van röpítő, kúpos és pofás kivitel is, mindez önjáró és vontatott verziókban. Ezek közül először egy vontatott került a bányába. Ennek egyik előnye, hogy fixre kell telepíteni, és ezáltal (nekünk kezelőknek) nem kell mindig mozgatni. Egy vontató kamion oda szállítja, ahol éppen szükség van a törőgépre. Elkészül a megfelelő feljáró, és már lehet is rakni a masinát, ami történhet kotrógéppel vagy homlokrakodóval.
A versendi berendezés óránként 80-120 tonna kő törésére volt képes. Hogy a két határ között pontosan mennyit, az éppen az alapanyagtól függött. A gépben egy hathengeres Perkins diesel motor dolgozott. Ez biztosította az aggregátor hajtását is, mivel elektromos berendezés is van a gépben. A szalagok motorjai is elektromos működtetésűek. A gép távirányítóval is kezelhető, vagyis a gépésznek nem kell a törőgépen tartózkodnia.
Sajnos, mint minden törő, a sáros, nedves anyagot az MFL sem kedveli. Nagyon sokszor ragadt rá az adagolóra a bemenő anyagáram, ezzel meggátolva a letörendő kő előre haladását.
A meddőt ennél a berendezésnél is a szokásos módon egy rázóasztal választja le. Ez egy szalagon keresztül deponálódik a gép mellé. Nem mellesleg az itt felhalmozódó anyagot folyamatosan el kell hordani egy rakodógéppel.
A tiszta kő ezek után a garatba ömlik, ahol a röpítő rész (Versenden MFL röpítő törő volt, de a gyártó készít pofás törő és kúpos törő berendezéseket is) összetöri a megfelelő nagyságúra. A tört kő egy kihordószalagon keresztül deponálódik, ezt egy homlokrakodóval hordtuk el. Ennél a munkafázisnál csak egy dologra kellett ügyelni: a kő ne teljen fel a szalag magasságáig, mert akkor az megakadhat. Az MFL esetében a kihordószalag nem nyúlt túl magasra.
A röpítő-szerkezet 4db verőléccel volt felszerelve. Ezek a kő keménysége miatt villámsebességgel koptak. Egy bizonyos kopási szint fölött a tartószerkezet is kopásnak indul, tehát az egész rendszer nagy odafigyelést igényel! A karbantartást és a szemlét minden egyes napon el kell végezni. Ha a kopóalkatrészek cseréje nem történik meg időben, akkor az a gép meghibásodásához vezet. És ebben az esetben ez nem csak mellébeszélés. Ha mindezeket tudomásul vesszük, akkor azt kell mondanom, hogy az MFL egy elég jó gép. Hibák: verőlécek törtek el, szalagszakadás, kopólemezek kopása.
Baranyai Zoltán
Ezt olvasta már?
Olvasson több ítéletet! Vissza a Munka-Gépítélet kezdőlapjára