A gumiabroncs és más gumihulladék feldolgozása, hasznosítása
Beruházási alternatívák támogatással, illetve pályázati finanszírozás nélkül
Az elmúlt időszakban rengeteg olyan megkeresést kaptunk, melyben az érdeklődő vállalkozók gumihulladékot feldolgozó üzem létrehozásával kapcsolatban kértek tájékoztatást. Bízunk benne, hogy alábbi írásunk támpontot jelent a beruházást még csak gondolati szinten tervezők számára. Mielőtt gumihulladék – például használt gumiabroncs - feldolgozásába kezdünk, célszerű feltárnunk az iparág jelenlegi helyzetét. A folyamatból nem maradhat ki a piaci szereplők megismerése sem. Köztudott, hogy Magyarország EU-s kötelezettségei alapján évi 15.000−20.000 tonna gumihulladék feldolgozására kötelezett.
Az új jogszabályi előírásoknak és az OHÜ Nonprofit Kft. (Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség) által kiírt közbeszerzési pályázatok sikeres elnyerésének nagyon komoly feltételei vannak. Többek között elvárás a hulladékkezelési engedély, a telepengedély, a hulladékszállítási engedély, az előző évekre visszamenő referencia, a megfelelő hulladékkezelési technológia, valamint a megfelelő humán erőforrás megléte. Nem nélkülözhető a komoly anyagi fedezet, a megfelelő begyűjtő rendszer, valamint a dokumentációk rendelkezésre állása sem.
A jelenlegi piaci helyzet, és mérnökeink tapasztalatai alapján, állami támogatás nélkül Magyarországon nem kifizetődő a gumihulladék komplex feldolgozása (például granulálása vagy pirolízissel történő gázolajjá alakítása). Pályázati finanszírozás nélkül reális célkitűzés lehet az, hogy a végső hasznosítással foglalkozó cégek alvállalkozóivá váljunk.
Ebben az esetben a hulladék begyűjtése és szállítása a kitűzött cél. A gumihulladék bármilyen formában történő szállítása csak abban az esetben kifizetődő, ha a szállítást végző jármű kapacitását maximálisan kihasználjuk. A cél elérésének érdekében alkalmazhatjuk a különböző bálázókat, de leginkább a gumi aprítását végző shredderek bevetése az ajánlott. A gumiabroncsok és más nagyméretű gumihulladék aprítására a Best Machinery Kft. kínálatában a 3E márkájú kéttengelyes aprítók a legmegfelelőbbek. Különösképpen igaz ez akkor, ha az ár/érték/teljesítmény triádot vesszük alapul.
A kéttengelyes aprítók ára és a felvett villamos teljesítmény a kapacitással arányosan nő. Aprítani elég egy lépésben, az anyagba több energiát nem érdemes bevinni. A technológiához szükséges egy beadagoló rendszer, illetve egy „készterméket” elszállító szalag is. Ebben a formában a gumiabroncsban lévő acélszálak, huzalok, még a gumihoz tapadnak, az acélhulladékból származó nyereséggel nem számolhatunk.
Amennyiben tőkeerős vállalatként gumihulladék végső hasznosításával kívánunk foglalkozni, a következő szempontokat kell figyelembe vennünk: INPUT−TECHNOLÓGIAI−OUTPUT.
INPUT OLDAL:
Milyen típusú gumihulladékot kívánunk hasznosítani? (Minimum évi 1000 tonna ajánlott)
1. Nagy gépek gumiabroncsai (zömében mezőgazdasági, acélszál nélküli gumi),
2. teherautó gumiabroncs (acél erősítéssel / nélküle),
3. személygépkocsi acélszálas gumiabroncsa,
4. gyártásból származó selejt vagy melléktermék, gyártási selejt,
5. ezek kombinációja.
TECHNOLÓGIAI OLDAL:
1. gumiaprítás (nagyobb darabok, kockák, csíkok, stb.),
2. gumiőrlés (kis átmérőjű gumiszemcsék, változó átmérő, akár 1-2 mm-ig),
3. pirolízis.
OUTPUT OLDAL: (a technológia függvényében)
1. a jelenlegi piaci igények,
2. van-e rá tartósan kereslet,
3. államilag támogatott e (pályázat, üzemelés),
4. (gazdaságos-e a hasznosítás által nyert termék gyártása).
Az I.T.O. (Input−Technolgy−Output) szempontjainak figyelembe vétele nélkülözhetetlen egy beruházás tervezése során.
Ezt olvasta már?
A bejegyzést készítette: Varga Péter és Blaskó Gergely (A szerzőről)
Írja meg nyilvános kérdését, véleményét. Kérjük, az alább található űrlapot töltse ki! Hozzászólása azonnal megjelenik oldalunkon. Fenntartjuk a jogot, hogy a sértő, trágár és obszcén megjegyzéseket töröljük rendszerünkből.
Görgessen lentebb, és tekintse meg, hogy mit mondanak mások az olvasott témával kapcsolatban.