A mi fiunk!
A Best Machinery kiegészítésével
Hosszú idő múltán emlékezzünk meg egy homlokrakodó gépről, mely közel 30 éve áll az emberek szolgálatában. Ez a Kaposgép - Atlas AR-62. Szerkezetileg elég robosztus, erős fémszerkezet jellemzi. A két alvázkeretből álló, hidraulikus csuklós törzskormányzású rakodógép mellső vázkeretére helyezték a gémszerkezetet, melynek gémtartó oszlopai hegesztéssel, acéllemezből készültek, a 90 literes hajtóanyagtartályt pedig ugyancsak az első alvázra, a gémoszlopok közé helyezték.
Az 1600 kg teheremelő képességgel rendelkező gém ötvözött acélból készült. A gémszerekezethez 4 gyorscsatlakozóval csatlakoztathatóak a különféle munkaeszközök. A gém mozgatását és a munkaeszközök billentését 2-2 db kettős működésű hidraulikus munkahenger végzi. A hátsó vázkeretre, a fülke mögé került a 38 kW teljesítményű Deutz 3 hengeres, léghűtéses motor.
A motor főtengelyének két végére csatlakoznak a hidraulikus egységek meghajtó-szivattyúi. Az első kerekek hajtásáról a hátsó kardántengely gondoskodik. A rakodógép haladási sebességét két tartományban, fokozatmentesen lehet szabályozni.
A gép körbe-üvegezett, fűthető, jó kilátást biztosító vezetőfülkéje acélból készült, mely gumibakon keresztül csatlakozik a hátsó vázszerkezethez, a fülke alatt pedig a hidraulika-tartály kapott helyet.
A homlokrakodó gépet egy hidraulikus lábpedál működtetésű hátsó kerekekre ható fékberendezés lassította, de emellett egyszerű, hírtelen gázelvétellel is jelentős fékhatást lehet elérni, sőt, még a munkagépet egy biztonsági gyorsleállító pedállal is azonnali fékezést érhetünk el.
Az önjáró rakodó a hidrosztatikus lengőcsuklós törzskormányzásának köszönhetően 40 fokos kormányzási szög érhető el, vagyis nagyon kis fordulási sugárral bír, egészen pontosan 4,22 métert tud.
A kezdeti négyféle munkaeszköz-választékot a hazai igényeknek megfelelően a duplájára bővítették. Többek között az eredeti szervestrágya-rakodó villát egy mélyalmozó villára cserélték, valamint rönkfogó, teheremelő, bálavilla és homlokrakodó eszközökkel bővítették.
A rendszerváltást követően ennek a gépfajtának a gyártása leállt. Annak ellenére, hogy kevés idő állt rendelkezésre a gyártáshoz, mégis szép számmal készült ezekből a gépekből. Szerencsére alkatrész még mindig fellelhető!
Szántó Csaba
A Best Machinery kiegészítése:
Úgy tűnik, hogy Csaba tévesen a csehszlovák ipar által gyártott UN.5X (X, mert ezekből több széria készült) rakodógépekről küldött fényképeket. Az UN-ek is megérnek egy misét, bízunk benne, hogy róluk is kapunk egyszer gépítéletet. De itt ezek tévesen szerepelnek. Ellenben Csaba védelmében meg kell hagyni, hogy a Kaposgép által licensz alapján gyártott Atlasokról vajmi kevés fénykép áll a rendelkezésre. A Magyar Mezőgéparchívum oldalán találtunk fotókatt az AR61-ról, íme:
Egy kis kutakodás után arra jutottunk, hogy gyártási engedélyt csak az AR61-hez szerzett a Kaposgép. Így az is megkérdőjelezhető, hogy az AR62-es Atlasok gyártása folyt-e Kaposgép márkanéven. Önök hogyan emlékeznek? Írják meg kommentben alább! Ohhh... És íme a csehszlovák UN:
Ezt olvasta már?
Olvasson több ítéletet! Vissza a Munka-Gépítélet kezdőlapjára