A német Liebherr cég egyik legjobban sikerült hidraulikus forgókotrója.
Ez a gép 12 évig volt a munkatársam, az ország szinte összes autópálya-építésén dolgoztunk együtt. A szíve egy D904-es turbós Liebherr motor. 5600cc motorja 110 lóerő leadására képes 2100-as fordulatszámon. Így átlagosan, munka közben 7-8 literes fogyasztása igen kedvező a mai üzemanyagárak mellett.
A motor 13.000 üzemóra után is bontatlan, motorolajat 250 üzemóránként maximum 2-3 litert fogyaszt. Ez a korához képest igen kevés. A motor egyetlen gyengéje a vízpumpa tömszelencéje, amelynek viszont a meghibásodását igen könnyen észre lehet venni, mert a hűtővizet egy 4 mm-es furaton keresztül a motorból kivezeti, hogy még véletlenül se keveredjen a motorolajjal. Ha ez bekövetkezik, akkor sajnos az apró vízcseppek a hajtókarcsapágyakból 1-2 mm-es darabokat égetnek ki.
A gép lelke a Liebherr váltózó elmozdulású kettős hidraulika szivattyúja, amely percenként 300 liter hidraulika olaj szállítására képes 320 bar nyomáson. 10.000-12.000 üzemóránál már szükséges a nyomás leellenőrzése és utánállítása. Természetesen ennyi problémamentes üzemórát csak a hidraulika olaj 3000 üzemóránkénti teljes cseréjével érhetünk el.
Második gyengéje a ZF által gyártott első híd, amely egy bizonyos idő után szépen lassan kettéreped. Ezeket a hidakat csak a tolólapos alvázaknál alkalmazták, de sajnos megtalálható a Caterpillar több forgókotró modelljénél is. Természetes a gép használata is befolyásolja a hidak élettartalmát.
Sokat hallom, hogy egyesek gyakran cserélik a kerékagy belső szimmeringjét, mert igen kevés ideig bírja folyás nélkül. Ez a kerékagycsapágyak cseréjével teljesen megszüntethető. Az alkatrészt 20.000 - 25.000 ft-ért megvásárolhatjuk bármelyik szaküzletben. A legjobb választás, ha Timken csapágyakat vásárolunk, ezeket szerelték gyárilag is a gépekbe.
A fülkéje a korához képest igen modern, érintő-kapcsolós, digitális müszerfallal rendelkezik. Többféle módon állítható ülése nagyon kényelmes, igaz a gépkezelők általában nagyon hiányolják belőle a klímaberendezést. Saját tapasztalataim alapján nyáron 50-52 fokig is felmegy a fülkében a hőmérséklet. Ekkor már kínzó a hőség.
Röviden összefoglalva a Liebherr által gyártott 902 Litronic forgókotrógép a maga 22 éves korához képest (ha rendszeresen karban van tartva és meg van becsülve) a legkorszerűbb gépekkel is felveszi a versenyt. Nagyon szerettem vele dolgozni. Igen finom, de mégis erős kotrógép, a 12 év alatt egyszer sem hagyott cserben. (Természetesen a hidraulika-tömlők hibáját leszámítva, de azok néhanapján melyik gépnél nem durrannak el???)
A munka közbeni és szervízelési tapasztalataim alapján a mai napig bátran tudom ajánlani bármelyik vállalkozó kollégának.
Sinka Péter
Ezt olvasta már?
Olvasson több ítéletet! Vissza a Munka-Gépítélet kezdőlapjára