A világ legnagyobb homlokrakodó gépe - LeTourneau L-2350
A Napokban bemutatott gigantikus Belaz dömperről szóló cikk után rengeteg megkeresést kaptunk, melyben Facebook csoportunk tagjai arra kértek bennünket, hogy a többi gépcsoport gigászairól is írjunk egy keveset. Noha mi LiuGong márkaképviselet vagyunk, de az ország legnagyobb munkagépes közösségét alkotjuk együtt, tagtársainkkal. Ezért jöhetett létre a gépítélet rovat is, ahol cenzúra nélkül írhatnak Facebookos barátaink az általuk használt gépekről. Akár hideget, akár meleget. De ne kanyarodjunk ilyen messzire. Vágjunk bele. Két szó következik: legnagyobb homlokrakodó...
Hasonlóan a Belaz dömper esetéhez, ebben a kategóriában is egy meglepetéssel szolgálhatunk. A világon jelen pillanatban – illetve a 2011-es és 2012-es adatok alapján – a legtöbb homlokrakodót a LiuGong helyezte üzembe. A legnagyobb homlokrakodót viszont nem a mi anyavállalatunk gyártja, hanem a hazánkban relatíve ismeretlen LeTourneau.
Azt mégkevesebben tudják, hogy a LeTourneau márkanév mögött a Milwaukeeben székelő JoyGlobal vállalatcsoport áll. Gyakorlatilag kizárólag túlméretes berendezéseket gyártanak a bányaipar számára.
A LeTourneau világrekorder homlokrakodója az L-2350 típusjelet kapta. A berendezés 2007 óta kapható, a tavalyi évben került piacra a 2. generáció. A gép kanala monumentális, 40,5 m3 befogadó kapacitású. Álljon itt szemléltetés gyanánt a LiuGong legnagyobb, 899III típusjelű homlokrakodójának 10 m3-es kanala.
Az L-2350 egyetlen merítéssel maximum 72,5 tonnát képes megmozgatni. A világrekorder dömpert kevesebb mint 7 kanállal, alig több mint 4 perc alatt képes megpakolni. A homlokrakodó motorja sem gyenge, egy 2300 lóerős dízel csoda hajtja a masinát. Ismerős lehet a lóerők száma. Nem, nem téved a kedves olvasó, mindez nem véletlen. A LeTourneau esetében pontosan ugyanarról az MTU Detroit motorról van szó, amely a Belazt is mozgásra bírja.
A gép hazánkba két tény ismeretében egészen biztos, hogy nem fog eljutni: nincsen akkora bányánk, ahol hasznát lehetne venni, illetve a homlokrakodó motorja mindössze a TierII-es emissziós szabványt teljesíti, így be sem teheti a kerekét az EU területére. No persze a több mint 1,5 millió dolláros vételár, valamint az egyébként nem publikus, de szintén „rekord méretű” fogyasztás hallatán még annak is elmenne a kedve a vásárlástól, aki esetleg beleszeretett az óriási csodába...
Ezt olvasta már?
A bejegyzést írta: Blaskó Gergely - (A szerzőről)
Hozzászólások - Komment beírása legalul!