Motor csodák 2
Munkagép motor? Ugyan... Egy hajóé a legnagyobb!
Kedves munkagépes kolléga! Azt gondolta, hogy az Öné a legnagyobb? Téved! Kétrészes cikkünk második felében a törpe V12-es után a világ legnagyobb motorját, egy konténerszállító hajóba beépített diesel erőforrást veszünk górcső alá. A gigantikus méreteket már a számok is szemléltetik. 14 henger, hozzávetőlegesen 110.000 (igen, száztízezer) lóerő. Vajon mire képes a hajóba került csoda? Íme a finn Wärtsilä-Sulzer RTA96-C.
Egyet biztosan tud: rengeteget fogyasztani. A 2 ütemű, turbóval - egészen pontosan 14 darabbal - felszerelt motor üzem közben 39 hordó üzemanyagot hörpint be óránként. 1 hordó közel 160 litert jelent. Könnyen kiszámíthatjuk, hogy az óriási dízel erőforrás durván 6.000 litert eszik. Még a végén kiderül, hogy saját munkagépeink óránkénti fogyasztása csak kerekítési hiba, ha egy ilyen monstrumhoz viszonyítunk. További érdekesség (bár a hajómotorokhoz értők bizonyára tisztában vannak vele), hogy a szerkezet nehézolajat, azaz pakurát használ.
A motorba hengerenként 3 befecskendezőn keresztül érkezik az elegy. Egy-egy ilyen cső vastagabb, mint egy megtermett férfi két alkarja... A fordulatszám is egészen meghökkentő. 22 és 102 között alakul, természetesen percenként. A hajó végsebessége 28 mérföld, azaz 45 kilométer óránként.
Vessünk még egy pillantást a számokra: 13,5 méteres magasság, 26,59 méteres hossz. Tömege 2.600 tonna. Akár egy emeletes társasház paraméterei is lehetnének.
A hatalmas motor a világ jelenleg legnagyobb konténerszállító teherhajójába, az Emma Maerskbe került. A gépezet Kína és Európa között ingázik majd. Talán néhanapján egy két LiuGong is utazik a monstrumon. Cikkünk első, a világ legkisebb V12-es motorjáról szóló része itt érhető el.
Ezt olvasta már?
A bejegyzést írta: Blaskó Gergely - (A szerzőről)
Hozzászólások - Komment beírása legalul!
Se pro, se kontra.