Munkagépekre vonatkozó emissziós szabályok, avagy Stage I-IV.
Sokan kérdezik tőlünk, hogy egy-egy LiuGong munkagép esetében mit jelent a III-as, illetve a IV-es típusjel a modell nevének végén. Természetesen ezek a számok azt jelzik, hogy az adott modell életútjának hanyadik generációját tapossa. Mindezek mellett a számból egy további tényezőre is következtetni lehet. Ez pedig nem más, mint az emissziós normáknak való megfelelés...
Az európai emissziós szabványok fokozatosan, Stage I-től egészen a Stage IV sztenderdekig egyre szigorúbb normák mentén strukturálódtak. A folyamat során a kibocsátásra vonatkozó előírásokat kiterjesztették a kicsi, gázüzemű munkagépekre is.
• Stage I/II az 1997. december 16-án életbe lépett irányelv (Directive 97/68/EC) volt az első európai szabályzás a nem közúti használatra szánt mobil berendezések károsanyag-kibocsátását illetően. A diesel munkagépekre vonatkozó előírásokat két lépcsőben határozták meg: A Stage I-es normát 1999-ben, a Stage II-t pedig 2001 és 2004 között, a motor teljesítményétől függően.
Az emissziós szabvány alá tartoztak a kompresszorok, homlokrakodók, dózerek, kotrók, targoncák, útkarbantartó berendezések, hókotrók, reptéri segédmunkagépek, emelőszerkezetek és a mobildaruk is. A mezőgazdasági és erdészeti traktorokra ugyanazok az európai kibocsátási normák vonatkoztak, csak egy későbbi időpontban léptették életbe ezeket (Directive 2000/25/C). A hajók, vasúti mozdonyok, repülőgépek és áramfejlesztők motorjai nem tartoztak a Stage I/II emissziós szabályozás hatálya alá.
• 2002 december 9-én az Európai Parlament elfogadta a 97/68/EC irányelvet módosító 2002/88/EK kibocsátási direktívát, kiegészítve az alacsony, 19kW-nál kisebb teljesítményű benzinüzemű motorokra vonatkozóan. A Stage II sztenderd irányelv alkalmazhatóságát kiterjesztette az állandó fordulatszámú motorokra is.
• Stage III/IV: A Stage III/IV emissziós szabványokat az Európai Parlament 2004 április 21-én fogadta el (Directive 2004/26/EC). A mezőgazdasági és erdészeti traktorokra vonatkozóan 2005. február 21-én született döntés (Directive 2005/13/EC). Ezen felül 2010-ben még két pótlólagos irányelvet is elfogadtak: A 2010/26/EU Direktíva a Stage IIIB és a Stage IV motorok tesztelésére és elfogadására vonatkozóan további előírásokat fogalmaz meg, a 2010/22/EU pedig módosítja a mezőgazdasági és erdészeti traktorokra vonatkozó korábbi előírásokat.
A Stage III szabvány – mely további IIIA és IIIB irányelvekre bontott – 2006 és 2013 közötti időszakra vonatkozóan, fokozatosan kerül bevezetésre, míg a Stage IV 2014-ben fog életbe lépni. A Stage III/IV szabványai, illetve ezen felül a Stage I/II sztenderd alá tartozó motor kategóriák, immár érvényesek a mozdonyok, a tengerii és a belvízi hajók motorjaira is. A Stage III/IV szabvány rendelkezései kizárólag csak az új járművekre és berendezésekre vonatkoznak, a már használatban lévő gépek cseremotorjainak (kivéve a mozdonyokat és a belföldi hajókat meghajtó motorokat) azoknak az előírásoknak kell megfelelniük, melyek a lecserélendő motor piacra dobásakor életben voltak.
Az EU nem közúti berendezésekre vonatkozó emissziós szabványai bevezetésükkor két dátumhoz igazodnak:
• Típusjóváhagyás időpontja, miután az összes újonnan jóváhagyott modellnek meg kell felelnie a szabványnak,
• Piacra dobás – az első regisztráció, amikor az összes új motor piaci forgalomba kerül, meg kell felelniük a szabványnak.
Európában, Az Egyesült Államokban és Japánban a szakhatóságokat arra ösztönzik, hogy harmonizálják a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó szabályzásokat. Mindezt annak érdekében, hogy akadálytalanná tegyék a motorfejlesztést, a típusjóváhagyást, valamint a tanúsítványok különböző piacokra történő kiadását. A Stage I/II határértékei csak részben összehangoltak az amerikai szabványokkal, de a Stage III és Stage IV sztenderd teljes egészében megfelel az amerikai Tier 3 és Tier 4 előírásainak.
Ezt olvasta már?
A bejegyzést készítette: Blaskó Gergely (A szerzőről)
Hozzászólások - Komment beírása legalul!
Kérdésem a következő: 2016-ban gyártott Stage III A azonosítójú motorral gép üzembe helyezhető-e ma Magyarországon?
Segítségüket előre is köszönve.
Fülöp Róbert
targonca (51kw kisebb teljesítmény) káros-anyag
kibocsátásának mik a határértékei?!!!
Hol végeznek ilyen mérést?