Az angol úr
Tavaly decemberben kaptam meg ezt a gépet. Tulajdonképpen ezen tanultam meg gépet kezelni. A JCB előtt nem sokat dolgoztam mással. A fülkében nincs sok hely, de egy táska és egy kabát elfér benne. Az ülése légrugós, ami nagyon kényelmes. A kormány szöge és magassága is állítható.
A joystick fogása is kényelmes. Az alap funkciók mellett megtalálható rajta a kuplung és egy irányváltó, ami pont kézre esik, így nem kell a baloldali kart használnom. Az információs kijelző tájékoztat az adott sebességről, irányról, a haladási sebességről és a megtett távolságról. Továbbá nyomon követhetjük rajta a gép fogyasztását is - az aktuális fogyasztást, az üzemanyagszintet és a nullázás óta elfogyasztott üzemagyag mennyiségét is - továbbá be tudjuk állítani a nyelvet. Az angol az alap és a többi nyelvet csak a szervizes tudja beletölteni.
Hirdetés - Megnyitásához kattintson a képre
A kijelző kiírja a hibakódot és az adott nyelven le is írja, hogy mi az a kód. Ez sokesetben hasznos. A fülke légkondicionált, ami viszont nem tökéletes. Nyáron melegebb van a fülkében, mint kint, de annyi előnye van, hogy nem jut be a por. Ha a klímahűtőt kétóránként leöntjük 40 liter vízzel, akkor egész elviselhető lesz a benti hőmérséklet is. Mondjuk nem újonnan kaptam a gépet. 5300 üzemóra körül volt benne, így lehet, hogy emiatt is gyengébb már a klíma.
A fűtés nagyon jó benne. Olyannyira, hogy lehet kint akármilyen hideg, én pólóban szoktam benne dolgozni. A motor 130 lóerős, ami kellően erős. A váltója hatsebességes. Gyorsan reagál az irányváltásra, de ha irányváltás közben sebességet is vált, az már egy kicsit lassabb. A váltót három funkcióban használhatjuk. Mind a háromnak megvan az előnye, de nekem jó lenne benne egy olyan lehetőség, amivel automatában 5-6 közt váltaná a sebességet.
A teleszkópos rakodógép végsebessége 40km/h. A négykerék kormányzásnak köszönhetően kis helyen is meg lehet vele fordulni. A kerekeket három módon kormányozhatjuk. Első kerekek kormányzása meneteléshez, négykerék kormányzás forduláshoz és munkához, a harmadik pedig a négykerék kormányzás oldalazáshoz.
A 4x4 meghajtást egy gomb segítségével kapcsolhatjuk csak az első kerekek meghajtására. Leginkább meneteléskor szoktam használni. A gépben van SRS rendszer, ami a menetelést kényelmesebbé teszi. Továbbá van benne visszafordító is, ami a ventillátort járatja visszafelé, ezzel kitisztítva a hűtőt. Ezt csak ezres fordulat alatt tudjuk bekapcsolni, de gázadásra nő a fordulatszáma a ventillátornak.
A rakodási magasság 9,5 méter. 120x90-es kockabálából tizenkettőt tudunk egymásra rakni. A rakodás nem okoz problémát nagy magasságban sem betonon. Viszont földön, ahol számolni kell az egyenetlenségekkel, nem olyan könnyű felrakni 9,5 méterre két bálát. Levenni még rosszabb. Olykor billeg az egész gép jobbra-balra. Egyenként nem lehet levenni a bálákat, mert a tizenkettedik bálát nem éri el a gép. Így muszáj egyből kettőt levenni. Ekkora magasságban, ekkora súllyal már nem lehet kapkodni. Meg kell gondolni minden mozdulatot.
A gép 3,5 tonnát bír megemelni, de vettem már le 4,8 tonnát is vele, és még nem volt narancssárgában a gém terhelését figyelő szenzor. Szerintem 5 tonnát le lehet venni vele.
A hidraulika nagyon gyors. Percenként 130 liter olajat szállít. Jól reagál a hirtelen mozdulatokra is, viszont nagy hidegben melegíteni kell az olajat a munka megkezdése előtt. A hidraulika hátránya talán az lehet, hogy a gémben az a négy olajcső hamar tönkremegy. Ugyan nekem ezzel még nem volt problémám, de a cégnél egy másikban rendszeresen szétmegy valamelyik még akkor is, ha mindet egyszerre cseréljük újra.
Ami problémát okoz, az a hátsó lámpákban az égők cseréje. Sajnos az angolok úgy gondolták, hogy egyszerűbb lesz, ha nem csavarral rögzítik a búrát, hanem egyszerűen csak belenyomják a gumi vázba. Nem tudom, hogy ezt hogy gondolhatták komolyan. Szétszedni nem nehéz, csak ki kell feszíteni egy késsel. Ha viszont össze is akarjuk rakni, akkor arra elmegy 20-30 perc simán, ha nem akarjuk eltörni a búrát. Nagyon nehéz visszaküszködni a búrát a gumi vázba. Sokkal praktikusabb lenne, ha csavar fogná.
Hat munkalámpa található a gépen. Kettő a fülke fölött, kettő a gémen és kettő hátul. Panaszra nincs okunk ezzel kapcsolatban. Nagyon erősen világítanak, így sötétben is jól lehet dolgozni vele. A szervizháttér jó. Viszonylag hamar kiérnek és segítőkészek. Az alkatrészek viszont drágák. Ami még negatívum, hogy gyárilag nincs haspáncél rajta. Emiatt nekem már kétszer kellett váltószenzort cserélnem, aminek az ára 170.000Ft volt.
A hűtő alatt sincs páncél, emiatt a visszafordító kábele már vagy háromszor elszakadt. Ha jól tudom. én nem a gyári szalmavillával dolgozom, hanem egy egyedi gyártásúval. A 120-90-es bálából egyszerre maximum hatot lehet vele mozgatni, körbálából ötöt. Van hozzá gyári szalmavilla is, de az egy rémálom. Kicsi és iszonyatosan nehéz. Én szerencsére nem raktam vele kazlat. Szőlővenyigét voltam vele összegyűjteni. Kétszer annyit kellett menni a gyári villával, mint az egyedivel. Négy bálát alig lehet megfogni vele, a hat bálával pedig nem is érdemes próbálkozni.
Dolgoztam már a Bobcat által gyártott 12 méteres teleszkópos rakodóval is. Volt lehetőségem kipróbálni a Caterpillar és a Manitou rakódógépeit is, de a JCB volt eddig a legjobb. Erős motor, gyors hidraulika, kényelmes fülke. Ezt jól eltalálták az angolok. A gép új ára 23 millió forint körül mozog.
Tóth Benjámin
Ezt olvasta már?
Olvasson több ítéletet! Vissza a Munka-Gépítélet kezdőlapjára