Ez a gép már bizonyított!
Szeretném megosztani személyes tapasztalatom erről a gumikerekes, törzscsuklós homlokrakodóról. A gép 2004-es gyártású, új kora óta szinte én kezelem, jelenleg épp a 13000 üzemórát haladta meg. A JCB 414S egy 9 tonnás kategóriába sorolható, 3,9 tonnás emelőképességgel rendelkező, 151 lóerős, hathengeres köradagolós Cummins BT5.9 motorral, ZF 6WG automata váltóval szerelt homlokrakodó. Mezőgazdaságban használom, ezért Michelin XM27-es traktormintás gumikkal van felszerelve, amelyek nehéz, sáros talajon jó mozgást biztosítanak. Ehhez az önzáró differenciálmű és a hatsebességes váltó is nagy segítséget nyújt.
A gép eszközhordozója gyors kanálcserét tesz lehetővé, ezt kiszállás nélkül tudom végrehajtani, ami a munkámat nagymértékben megkönnyíti. Mivel mezőgazdaságban üzemel, így van, hogy naponta több feladat vár rá, melyeket mindig más eszközzel kell elvégezni. Ehhez a géphez van alapkanál, gabonakanál, trágyavilla és egy nagy cukorrépa rakó kanál is. Itt osztanám meg a gép termelékenységi mutatóit, tonna/üzemóra: gabonából 150-190, trágyából160-220, cukorrépából 250-300-at lehet vele rakodni.
Komfortjáról néhány gondolat. Napi 8-14 órai munka után sem hullaként hagyom el a kezelőfülkét, kényelmes, klímás, egykaros joystickos kezeléssel, könnyű kormányzással és csendes kabinnal rendelkezik. Kimondottan hasznos és tetszik a joystick tetején elhelyezett irányváltó gomb. A derékban csuklásnak köszönhetően kiválóan manőverezhető, a kilátás is megfelelő.
Szerviz tapasztalataimról csak annyit tudok mondani, hogy szerintem minden üzemeltető hasonló gépről álmodik. Az elején említettem, hogy 0 üzemórás kora óta hajtom, a kötelező szerviz intervallumokat a mai napig megkapta a gyári előírás szerint, amin annyit változtattam, hogy a motorolajat nem 500, hanem 350 üzemóránál lecserélem, mert addig nem kell utántölteni, de 350 üzemórát meghaladva az olajat eszegeti. Meghibásodása alig volt a 13000 üzemóra alatt, néhány hidraulika cső, termosztát, generátor, kiegyenlítő tartály. A kanálbillentő csapok és perselyek, valamint a kanálbillentő munkahengerek tömítéskészlete 12000 üzemóra után lettek cserélve, a gémemelő szerkezet csapjai, perselyei eredetiek. Természetesen minden cserélt alkatrész gyári minőségű.
Negatív tapasztalatom talán csak annyi, hogy könnyű a hátulja, újkorában kapott egy 300kg pótsúlyt, amely úgy gondolom kevés, a 800kg-ost kellet volna megvenni rá. Nem vagyok elfogult a géppel, 28éve kezdtem homlokrakodózni, és van teleszkópos rakodóról szerzett gyakorlati és üzemeltetési tapasztalatom is, de ez a gép már bizonyított, mindenkinek csak ajánlani tudom.
Tűhegyi Tibor
Ezt olvasta már?
Olvasson több ítéletet! Vissza a Munka-Gépítélet kezdőlapjára