3 tipp az antarktiszi túléléshez – a LiuGong sarkvidéki tapasztalatai
A Best Machinery Blog rendszeres olvasói bizonyára emlékeznek még cikkünkre, melyben arról számoltunk be, hogy a LiuGong munkagépeket küldött a Déli-sarkra. Mostani bejegyzésünkben a csapat szervízmérnökével készült interjút tesszük közzé.
Yan Wei a túlélés érdekében három kemény szabályt tart be, mikor munkába indul: nem zárja be a jármű ajtaját, nem reteszeli a tetőablakot, és kizárólag egyedül vezeti a járműveket. "Nagyon fontos, hogy gyorsan kimássz, ha a hójáró autó becsúszik a tengerbe, ezért az első két szabály. A harmadik sokkal mellbevágóbb: ha valami baj történik, akkor csak a saját életed megmentésével kelljen foglalkoznod!”
Wei a LiuGong sarkvidéki kutatócsapatának vezető szerelője. Kínai expedíciók keretében dolgozott már az Északi-sarkon, de az Antarktiszon is javított munkagépet. Feladata a gépek karbantartása és nehéz körülmények közötti kezelése. Mindezek mellett a végtelen jégmezőkön ő szállítja a legénység felszerelését is.
Az Antarktiszon a biztonság mindig elsődleges, de a rakomány kirakodása sok veszélyt rejt. Nem kevésbé problémás a nyári jégen történő közlekedés. Ilyenkor a jég olvadni kezd, könnyen beszakadhat a hómobil 5,5 tonnás önsúlya és a rakományt hordozó szánkó másfél tonnája alatt.
Wei tisztán emlékszik első antarktiszi napjára, amikor 2008 végén végignézte, hogyan esik repedésbe egy hómobil a Snow Dragon nevű hajó kirakodásánál, Kína 26. sarkvidéki expedíciója során.
"A hómobil néhány másodperc alatt a jeges tengerbe süllyedt. Mindenki kétségbeesve kiabált a vezetőnek, Xu Xiaxingnak. Szerencsére Xu kimászott a tetőablakon, és a jég egy repedésén a felszínre tudott úszni. Öt évvel a baleset után a Snow Dragon kirakodásánál hallott hangok még mindig a fülemben vibrálnak.” – emlékezett Wei.
"Azóta is a Snow Dragon hozza az utánpótlást, de minden egyes kirakodás során borsódzik a hátam. Az eset óta alkalmazom a túlélés 3 szabályát... Valójában csak a járművekben utazunk egyedül, de a társak ott jönnek mögöttem. Ez igazi csapatmunka, mindig figyelünk a másikra.”
A csapatok akár napi 16 órát is dolgoznak a hajó érkezését követően, mivel évente alig több mint egy hónap áll a rendelkezésükre ahhoz, hogy berendezkedjenek és elvégezzék az épületek karbantartását. Ha a kirakodás gyors, akkor több idő marad az építési munkálatokra.
Wei már több mint 17 hónapot töltött a sarkvidék fagyos természeti csodái között, Kína két déli-sarki bázisán. "20 évvel ezelőtt hallottam a hírekben hazánk arktiszi és antarktiszi kutatásairól. Lenyűgözött a táj, valamint a vadon élő állatok szépsége. Akkoriban álmaimban sem gondoltam volna, hogy egykor itt fogok dolgozni.” Wei álma valóra vált, amikor a LiuGong is szerepet vállalt a sarkköri kutatásokban.
"Nagy kihívást jelent számomra, hogy a gépeket minden körülmények között üzembiztos állapotban tartsam. Egy LiuGong homlokrakodó gépet, egy 22 tonnás LiuGong láncos kotrót, valamint a csapat hójáró autóit és hómobiljait szervizelem. Extrém alacsony a hőmérséklet, a légnyomás változik, de az erős szél és az intenzív UV sugárzás további nehézségeket okoz. Számomra ez a feladat nagyon csábító volt. Végtelenül keményen dolgoztam a lehetőségért, hogy csatlakozhassak a kínai sarkkutató csapathoz.” – mondta Wei.
Az extrém környezet a szervizcsapaton kívül a LiuGong mérnökei számára is megmérettetést jelent. Ethan Yan, a gépgyártó cég fejlesztésért felelős alelnöke szerint számukra az expedíció legfőbb célja az, hogy gépeiket a legzordabb körülmények között is kipróbálhassák. A LiuGong munkagépeknek helyt kell állniuk az Antarktiszon, de nem hibásodhatnak meg a szaharai hőségben sem.
Ezt olvasta már?
A bejegyzést írta: Blaskó Gergely - (A szerzőről)
Szóljon hozzá!