Benne van egy Lamborghini Aventador ára…
Két gépen is volt szerencsém dolgozni, igaz, ez összesen három, de hogy hogyan, az mindjárt kiderül. Az első: toronydaru és targoncavizsgám után engem is beszívott a kikötő, megtetszett, maradtam, sok darura levizsgáztam. Bak, híd illetve portáldarukra, de amire 1996-ban kerültem az mindent vitt.
Egy 250 tonna önsúlyú, 52 méter magas csoda, ami röhögve vitte a névleges teher sokszorosát, bár ez nem publikus. 21 méterig 27,5 tonnát tud emelni, vinni, dobni, a 33 méteres gémkinyúlásnál elvileg 16 tonna a vége, de néha rossz volt a túlterhelés gátló. :D
A képen a második daru látható.
100 kilowattos emelőmotorokból kettő, négy hajtómű, négy kötél, két fordítómű, illetve a haladásnál négy darab hajtómű. Sok funkciót tud, markoló vagy horogüzem, hajóból illetve, hajóra bárhonnan, bármit. Közel 200 métert tud bejárni, ez kb. 3 folyami bárka vagy 2 méretesebb hajó kiszolgálását tudja, 10 köbméteres könnyűáru markolók, gabona illetve koksz vagy szén, ezen kívül nagyon durva ércmarkolókat lehet csatlakoztatni a daruhoz, illetve tud hagyományos horogüzemet is. A lényeg hogy semmi se tudja megrendíteni ezt a szerkezetet. Télen, rossz időben, amikor a traktor is csúszkált és nem tudtunk vagonokat húzni, egy komplett, 20 darab négytengelyes vasúti kocsiból álló szerelvényt is meg lehetett mozdítani vele.
Legtöbbet az 1999-2001-ig tartó időszakban dolgoztam a géppel, közel 3 év, folyamatos 12 óra. Néhány millió kapcsolásonként a Siemens kapcsolók érintkezői meghaltak, elkoptak, 4-5 havonta kötélcsere, de egy nagyon stabil, gyors, jól dolgozható daru, nem véletlen hogy rengeteg van belőle, igaz inkább külföldön.
2002: másik cég másik ugyanilyen daru, jóval kisebb emelési távolságok (míg az előző helyen folyamatosan karcoltuk a 33 métert, itt csak maximum 20-27 méter), kevesebb daruszerviz, romló technika.
2010: visszatérés az első helyre, de a régi technikára egy Lamborghini Aventador árát költötték, 3 klíma ebből kettő a gépházat hűti, egy a fülkét (ami nagy szó), kóddal indul, süllyesztésnél visszatáplál, mint az óramű, csak csodálkozok, de egy fél óra alatt összebarátkozunk.
Hihetetlenül jó daru lett, a kötelek, a fékek nem kopnak (ami pedig évente jó pár milliós tétel az alkatrész számlából...), lágy indítással megy az összes funkció, egy közel ötven éves daru megfiatalodva, igaz kicsit lassabban, mint a hagyományos vezérléssel, de nagyon stabilan és hibamentesen dolgozik a mai napig. Sokat jelent a frekvenciaváltó, mert hihetetlenül üzembiztossá teszi a gépet, minden részét kíméli, nincs por a gépházban, (a régi összecsattanó fékeknél borzalmas por volt). Egy élmény minden mozdulat vele.
Cservák István
Ezt olvasta már?
Olvasson több ítéletet! Vissza a Munka-Gépítélet kezdőlapjára