A húsz év az húsz év...
Ez a gép látszólag már életciklusa végén jár. Közel 20 éves, de még mindig reggeltől estig dolgozik, sőt, gyakran éjszaka is húzza az igát. Jelenleg egy kukoricaszárítónál teljesít szolgálatot. Feladata a szárítandó alapanyag garatba történő rakodása, illetve a már szárított kukorica kamionra, valamint terménytárolóba való rakodása.
Mindannyian tudjuk, hogy ezek a folyamatok nem igazán megterhelőek egy ekkora gép számára, mivel nincs szükség nagy erő kifejtésére. A gép a maga korát meghazudtoló állapotban van. Köszönhető mindez a jó gépkezelőnek / nem, nem én vagyok /, aki végig vigyázott a homlokrakodóra. Mindig időben lett elvégezve az olajcsere és a szakszerű javítás.
A rakodógép számlálója jelenleg 3232 üzemórát mutat. Nyilván ennél több van benne, de részleteket nem sikerült kiderítenem. A nagy fülkének köszönhetően a kilátás jó. A gép műszerezettsége nem bonyolult, két óra van benne: hűtővíz jelző és az üzemóra számláló. A többi az lámpás megoldás. Ha valami baj lenne, akkor kigyullad valamelyik nagy piros lámpa. Jobb oldalon található az irányváltó és a sebváltó. Pedálból kettő akad: fékpedál és gázpedál.
A fűtés az radiátoros, télen a hűtővízzel nyáron csak simán a ventilátorral. Sajnos ez őrült zajos. Klíma az (természetesen) nincsen, csak ha kinyitjuk az ablakot és az ajtót. De akkor meg a por jön be rendesen. Marad az izzadás. A kormányoszlop fix, nem állítható. Az ülése se, da talán ez eredetileg mozdítható volt.
A gép fordulékonyságát derékcsuklós mivoltának köszönheti. A homlokrakodó motorja már nem igazán adja le a névleges teljesítményét, a lóerők száma megkopott. Ráférne egy alapos motorfelújítás, de amire használják, arra megfelelő. Egy kicsit nehezen indul, de azután mint a rakéta, úgy lehet vele dolgozni. Olajfolyás az már előfordul egy két helyen, de ez természetes egy ilyen öreg masinánál.
A hidraulika rendszere kicsit gyenge, de jó nagy gázzal megoldható a gyors emelés. A kanál gém-munkahenger sem egy nagydarab egység. Ami igazán nagy hátrány, hogy a mai kamionokat nehezen éri fel, de egy kis rámpával megoldható így is a rakodás.
Egy kis közbeiktatás: Meggyőződésem, hogy egy bármilyen munkagép életútját leginkább meghatározó tényező a kezelők által végzendő karbantartások megléte vagy meg nem léte. Zsírzás, folyadékszintek ellenőrzése, csapszegek átnézése. (Ennél a gépnél a derékcsuklónál szoktak a csapszegek elkopni, és ezáltal rángatózik a gép ,de ezek cseréjével orvosolható a probléma.) Bármilyen gépet le lehet amortizálni, akár még a garanciális időszak alatt is, de még egy régmúltból itt maradt „szoci csoda” (most nem kimondottan a Hanomagra gondolok) is tud megbízhatóan működni, HA VAN GAZDÁJA. És ez a kulcs.
Még mindig jó egy ilyen öreg masinával dolgozni. Aki még nem dolgozott ilyen korú géppel, annak bátran ajánlom, próbálja ki. Nem csak a szuper új gépek a menők. Ezek is megérnek egy misét.
Baranyai Zoltán
Ezt olvasta már?
Olvasson több ítéletet! Vissza a Munka-Gépítélet kezdőlapjára