A dagonya bajnoka
Gépítéletemben egy speciális mini méretű csuklós dömperről, a 3,5 tonnás Thwaitesről írok. Ezt a technikát nem régóta használom, - közel egy éve vagyunk együtt - de nagyon elégedett vagyok vele. Igen-igen hálás jószág, ha megfelelő kezelő ül a hátán.
A méretéhez képest roppant könnyedén kezelhető, szinte egy kétsávos úton meg lehet vele fordulni. Pozitívumai közé sorolnám a 180 fokban elforgatható puttonyt. Ennek segítségével tökéletes társ a homok, illetve kavics árkok mentén történő terítésére, mert a nyomvonal mellett haladva lehet üríteni.
A kis dömper viszonylag „primitív”, de roppan robosztus felépítésű. A meredek emelkedők se okoznak számára problémát. Negatívumai: számomra a legnagyobb gondot a kabin hiánya jelenti, de azért semmi vész, meg lehet szokni. Továbbá teli puttonnyal elég instabil, nem szereti a hirtelen kanyarokat.
Az angol fejlesztésű gép a mini-dömperek családját ékesíti. A Thwaites gyár termelése 1937 óta szinte kizárólag a dömperekre korlátozódik, ezért a célirányos fejlesztéseknek köszönhetően kiemelkedően jó minőséget tudnak garantálni. Ez a vállalat fejlesztette ki a világon az első összkerékhajtású, ízelt alvázú dömpert. Emellett saját szabadalmai is vannak. Ilyen például a "Kinglink" csuklópont. Ez egy roppant okos találmány: engedi a fordulást (mint a legtöbb törzscsuklós gépnél), de a két rész egymástól teljesen független tud mozogni.
Kinglink...
A motor: Yammar 4TNV88 típusú négyhengeres dízel, 2800 rpm-en 141 Nm nyomatékot ad le. Elektromos indítású, vízhűtéses, nagyon igénytelen (a szó legjobb értelmében) japán motor. Eddig a kötelezőket kapta meg (olaj, fagyálló stb.), és nem volt vele probléma. A motor egy hidro-szivattyút hajt, ez vezérel mindent. Hidromotor hajtja az összes kereket, teszi mindezt egy osztóval, valamint állandó négykerékhajtással.
A kanyarodást egy munkahenger végzi, ez a baloldali fellépő alatt található. A kormány nagyon finom, „egyujjas”. A kezelői ülés nem a legkényelmesebb (rugózhatna jobban…). Baloldalon, az ülőke mellett található a billentést végző négyállású kar. Ez végzi a puttony emelését, süllyesztését, forgását jobbra, ballra. Maga a puttony 1,1 m3, de földből vagy kötöttebb anyagból az 1,5 m3 is ráfér.
Nincs túl sok kapcsoló, a kormány alatt egy irányváltó, amin a terep és az országút fokozat is található. Terepfokozatban 0-9, országútin 0-30 km/h-t is elér a masina. A fogyasztás terén én azt mondom, hogy verhetetlen: maga az üzemanyagtartály 26 literes, mindez közel 15-17 üzemórára elég.
Milder Dávid
Ezt olvasta már?
Olvasson több ítéletet! Vissza a Munka-Gépítélet kezdőlapjára