Életem legkedvesebb gépe

Pár Volvo homlokrakódóhoz (is) volt szerencsém (L120 / L70D / L70), de életemben a legkedvesebb gép a Volvo L60E. Körülbelül 1,5 évig dolgoztam vele folyamatosan, télen-nyáron. Hihetetlen, mennyire eltalált gépezet, legyen szó rakodási munkáról, tükörszedésről, terítésről vagy akár raklapozásról. Minden munkakörben verhetetlen a kategóriájában. Főleg aszfaltkeverő gépet rakodtam vele, átlag napi 6-700 tonnát kevertünk. Mellette teherautó rakodás, raklapos termékek pakolása és rengeteg depózás. Néha kiküldetésben voltam humuszolni, tükröt szedni, valamint különböző szállítási munkákat is csináltam vele.

Volvo L60e 1 homlokrakodó

Na de nézzük a nyers adatokat:

Motor: Volvo D6D LC E2
Maximális teljesítmény: 103 kW / 140 Lóerő (1800 ford./perc)
Billentő terhelés teljes fordulaton: 7.100 kg
Szakítóerő: 87,8 kN
Kanál: 1,7-5,0 m3
Üzemi súly: 11,0-12,3 Tonna
Gyártás éve: 2002-2007

Elektronikusan vezérelt motor, hidraulikus meghajtású elektronikusan vezérelt ventilátor, load-sensing hidraulika, automatikus Power Shift négy programmal és teljesen hidraulikus fékrendszer jellemzi a homlokrakodót.

Az enyém 2004-es születésű. A 140 lovas motor és a szivattyú elég erős. Fogyasztása ha rendesen dolgoztam vele olyan 8,5 körül volt üzemóránként. Nálam az első és legfontosabb egy munkagépnél a kényelem. A kezelőfülke elég jól sikerült, minden maximálisan kézre áll, panorámás a kilátás. Az ülés nagyon jól beállítható, bár a rugózás lehetne kicsit finomabb. (Az újabbakban ezt a hibát javították. :) )

Az első ami szemet szúr, hogy egy nagy joystick helyett 2 pici található benne. Az ujjaiddal kell mozgatni, egyáltalán nem fárasztó és elég precízen vezérli a kanalat. Alatta egy "kéztartó" amit nagyon jól be lehet állítani, jó a tartása, 14-16 órás műszakban sem fáradt el a kezem, bár az agyam annál inkább. :) Szerintem a legkényelmesebb konstrukció, bár a kezelését meg kell szokni!

Alatta kicsit jobbra egy irányváltó kapcsoló, amit kisujjal és/vagy gyűrűsujjal lehet kapcsolni (én csak ezt használtam), továbbá 3 gomb. Az egyik a duda, a másik (amit a legtöbbet használsz) 1-be rakja, ha megint megnyomod akkor 2-be. A 3. a váltókapcsoló kiválasztó gomb.

A jobb oldali műszerfalon a szokásos gombok, munkalámpák, kanál funkciók (úsztató stb.).

Volvo L60e 2 homlokrakodó belső tér

A kormány kicsit nagyra sikerült, lehetne kisebb is. Bal oldalon irányváltó, jobb oldalon irányjelző. Itt a szokásos tekeréses váltó, ami csak a legnagyobb sebességet határozta meg. A műszerfalon a szokásos műszerek, de itt is van pár újdonság. Mivel ez 4 sebességes automata váltós, a jobb oldalon van egy tekerő, amivel a váltót szabályozod, hogy épp milyen teljesítményre van szükséged, mikor váltson.

Középen egy kvarckijelző ott írogat mindent a számítógép és még pár visszajelző/óra kapott itt helyet.

Bal oldalon a kanálbiztosító hidraulika-kapcsolója, valamint mellette ennek egy biztosító gombja. Mindkettő biztonsági pöckös, tehát véletlenül sem tudod bekapcsolni, csak ha akarod. Tovább menve jobbra a számítógép gombjai. Hamar megbarátkoztam vele, egyszerű a menü. Itt teljes diagnosztika van a hidraulikanyomástól kezdve féknyomásig hőfokon át minden, ami lényeges.

Ami még nagyon tetszett: az alapjárat 600 körül volt, de ha beraktad sebességbe egy kis gáz után - amíg sebességbe volt - az alapjárat 900 körül maradt, így nem hörrentette le a motort, ha a kanálfunkciót használtad.

A számítógép figyelmeztetett az olajcserékre vagy ha valami gond volt a homlokrakodóval. Ha nagy volt a gond, akkor nagy piros háromszög villogott, és írta a hibát (igaz angolul), de nem csak egy hibakódot. Kisebb gondnál csak egy sárga lámpa villogott, az nem volt olyan zavaró. :) Javításnál elég könnyen hozzáfértél mindenhez, a 3 motorháztető felfelé nyílik, így szinte bármit el lehet érni.

Pár hiba is előfordult a 1.5 év alatt: egyszer a számítógép adta fel a szolgálatot, egyszer volt a légkondival gond, továbbá Volvo betegség: az ajtózár, illetve a fűtés/hűtés állító kar bowdenes megoldása romlott el sokszor. Ezt a két utóbbi hibát más Volvo homlokrakodónál is tapasztaltam. Továbbá a kormány állítása fix volt, nem értem, ez miért volt extra. :D Az újabbakban már nem az… Nemrég találkoztam vele a volt cégemnél, 17.000 körüli üzemóra van benne, azóta csak egy új szivattyút kapott, illetve a szokásos olajcseréket.

Összességében egy nagyon jó gép, szerethető és kényelmes. Elég gyorsan lehet vele dolgozni, de a finom munkában is toppon volt.

Szabó Sándor

Olvasson több ítéletet! Vissza a Munka-Gépítélet kezdőlapjára

Annak ellenére hogy a Best Machinery LiuGong márkakereskedőként vált ismertté, és oldalunkon a legtöbbször LiuGonggal kapcsolatos cikkeket lehet olvasni, a Munka-Gépítélet azért jött létre, hogy a 10.000-nél is több Facebookos barátunk számára olyan felületet biztosítsunk, ahol ők is közhírré tehetik egy-egy munkagéppel kapcsolatban szerzett tapasztalataikat. A Munka-Gépítélet írásai nem tükrözik a Best Machinery véleményét. A szerzők által küldött anyagok tartalmát nem változtatjuk meg, kizárólag a súlyos helyesírási hibákat javítjuk ki. Ön is írna kedvenc vagy kevéssé szeretett munkagépéről? Küldje el nekünk az anyagot az  email címre, és mi megjelentetjük* azt. Ossza meg tapasztalatait a munkagépes szakma 10.000-es krémjével.
*A jogviták elkerülése végett fenntartjuk annak lehetőségét, hogy a fiktívnek vélt leírások megjelenését korlátozzuk.

Közösségi oldalaink

  • Facebook: bestmachinery
  • Twitter: BestMachineryHU
  • YouTube: user/Bestmachinerykft/
  • Twitter: BestMachineryHU

Nem találja?

Kövessen minket a Facebookon...


Tetszik? Kattintson és ajánljon!

 

feedburner logo Blog - RSS feed

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Elfogadja az adatvédelmi nyilatkozatot?*

Kérem, pipálja be a jelölőnégyzetet!

 Elfogadom
Név:*
E-mail cím:*

 

Adatvédelmi (GDPR) nyilatkozat
és adatvédelmi irányelvek,
Irányítási politika

Ki olvas minket?

Oldalainkat 329 vendég és 0 tag böngészi

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

hirlevel

Név: * 
E-mail cím: * 
A kitöltéssel elfogadja, hogy az adatait irányelveinknek megfelelően kezeljük.

x