Egy szelet a szocializmusból...
Mint a címben is jeleztem, ezt a gépet a köznyelv a „bolgár targonca” néven emlegeti. Automata váltós. Még a régi szoci világból maradt ránk. Ennek ellenére nagyon kis szuper gép (persze a maga helyén kezelve). Szinte mindent fel lehet vele emelni. Igaz, már nem mai darab, de azért még működik.
Jelenleg egy tüzép-telepen teljesít, mindennapi használatban van! Elsősorban anyagmozgatásra és rakodásra használják. Egyszerű kezelhetősége miatt nagyon bevált a masina.
A berendezés jellemzői: a targonca 3,5 tonnás teherbírással rendelkezik. Homlokvillás, mint már említettem az erőátvitelért automata váltó felel., Egy négyhengeres diesel motor hajtja. 4 kerekű, fúvott gumikkal szerelt (a tömör jobb lenne a telepre). Emelési magassága 3,3 méter, utazási magassága 2,4 méter. Hibái: olajfolyás ,hidraulika cső durranás, villa törés.
A kis dízel targonca puritánsága ellenére könnyen kezelhető, irányváltós előre és hátra fokozattal rendelkezik. Az automata váltónak köszönhetően csak a gázt kell nyomni, és már megy is arra, amerre szeretnénk. A váltóban az olajat mindig ellenőrizni kell, mert ha kevés vagy ha netán nincs benne, akkor a lamellák megégnek, és már lehet is javítani. Műszerezettsége nem egy túl bonyolult valami: hőfokmérő, üzemanyagszint-jelző, töltés lámpa. A kézifék karja a jobb oldalon, a műszerfal mellett található. A hidraulika karjai kézre állnak, jól kezelhetőek. Le/fel, előre/hátra döntés.
Fülkével nem rendelkezik, csak egy tető van a fej felett. Nagyon jól fordul, ami a hátsó kerekek kormányzásának köszönhető. Jól alá lehet szedni. (Tudom, tudom, a targonca már csak ilyen, de nekem - földmunkagépeken szocializálódott embernek – szokatlan.)
A hátsó részen található az ellensúly, ami megakadályozza a gép emeléskor történő előrebukását. Ha nagyobb az emelt súly, mint a megengedett, akkor hirtelen iszonyatosan borulékonnyá válik, hajlamos lesz az orra bukásra. (Igen, volt rá precedens.)
Napi karbantartási igénye: olajszint és vízszint ellenőrzés, zsírzás. A meghatározott (viszonylag kevéske) üzemóra elérése estén pedig a szüksége olaj-, illetve szűrőcsere. A lényeget összefoglalva azt gondolom, hogy a szoci éra meghatározó targoncája volt.
Baranyai Zoltán
Ezt olvasta már?
Olvasson több ítéletet! Vissza a Munka-Gépítélet kezdőlapjára