A dübörgő-zörgő "csoda"
Ez a régi szörnyeteg nem is tudom, hogy igazából milyen cégér alatt, és vajon mikor készült. Ami biztos a targoncával kapcsolatban, hogy egy kéthengeres Csepel D-231C diesel motor hajtja. Az erőforrás igen-igen zajos működésű... A 28 Le-s motor a maga 400 kg-os súlyával már rövidebb használat után is majdhogynem kisebb halláskárosodást okoz.
Persze nem tartós a süketülés, de tényleg jelentkezik. A beszúrt videón jól megfigyelhető az éktelen dörgés. Ennél a gépnél még a békebelei, kuplungos váltórendszer funkcionál. Az értelemszerű előre-hátramenet 2 fokozatban kapcsolható. A hajtás része még csigaorsós, ezzel csak az a baj, hogy ha lepukkan valahol, akkor sajnos nem lehet vontatni, hanem a helyszínen kell szervizelni. Természetesen a szerelők nagy örömére.
Gyárilag kenyérszervós kormányrendszere volt, mely az évek folyamán egyre csak rosszabb lett, ezért aztán kisebb átalakításon esett át a kis diesel targonca, amely során szervós kormányzást kapott. Az átalakítással egyidejűleg egy kis hibája keletkezett a gépnek, amit ha a kezelője nem ismer, illetve ha még nem szokott rá a gépre, akkor problémás munkavégzést eredményez.
Ez a hiba abból ered, hogy az emelőszerkezet és a kormányszerkezet egy hidraulikaágról lett leválasztva, ezért vagy csak emel vagy csak kormányozható a berendezés,a kettő egyszerre nem megy. Ennek javítására be lett építve egy váltószelep, ami ha ügyesen kezelik a targoncát, akkor viszonylagosan engedi a két műveletet egy időben végezni. Persze el kell találni a váltószelep jó állását, ahol mindkét irányba engedi áramolni az olajat. Ebben a szerkezetben nincs semmi kényelem és elegancia, viszont aki ezzel a kis 2 tonnás régi szörnyeteggel megtanul targoncázni annak mindenen menni fog!
Csepregi János
Ezt olvasta már?
Olvasson több ítéletet! Vissza a Munka-Gépítélet kezdőlapjára