Egy olasz-japán összvér
Kotró rakodóból rengeteg működik hazánkban. Igen-igen népszerű eszközkategóriáról van szó. Már itt, a Munka-Gépítélet keretében is több típust ismertettek gépkezelő társaim. A különböző gépgyártó cégek szinte mindegyike előrukkolt már ezzel az univerzális berendezéssel. Jöjjön most a Fiat és a Hitachi multifunkciós eszköze, a Fiat-Hitachi FB-200 kotró rakodó.
A szerkezet a japán és az olasz cégek összefonódásának gyermeke, egy olaszországi gyárban szerelte össze a vegyesvállalat. A Fiat-Hitachi konszern 2001-ig létezett, ezt követően a Fiat elhagyta egykori japán partnerét, és egy újabb távol-keleti társat, a Kobelcot választotta. Az olaszos elnagyoltság néhol észrevehető, de szerencsére a megbízhatósággal nincsen / nem volt probléma.
A gép a maga nemében egy szerűen kezelhető, minden a fülkében található kar kézre áll. Jó a kilátás, kényelmes az ülés, ami nem egy utolsó szempont mondjuk egy 12-16 órás meló előtt. Az ülése forgatható, ami az árokásó munkafolyamatnál elengedhetetlen.
A kis kotró rakodógép árokásásnál, illetve tereprendezésnél, valamint bontásoknál dolgozik, de néhanapján teherautót is rakodnak vele. Erre a feladatra relatív kis mérete miatt csak limitáltan alkalmas. Pontosan a kis méret miatt szerettem vele ügyködni. Kis helyen is hatékonyan alkalmazható. Nagyon fordulékony, a szervós kormányzás pont a megfelelő rásegítéssel van ellátva. A gumik ballonosak. Ettől, valamint a finomra hangolt csillapítástól az egész gép olyan ringatózós. (Néha ez hátrány!)
A kis Hitachi kotró rakodóhoz különböző méretű és kialakítású profil kanalak tartoznak. Ezek cseréje nagyon egyszerű. A „nagy kanál” (amivel csak úgy habzsolja a földet :O ) az nyitható, ami rendkívül célszerű például egy tűkör kialakításakor.
A masinát egy 4 hengeres diesel motor hajtja. Üzemanyag fogyasztása 8-12 liter/óra gázolajból. Persze csak akkor, ha egy óvatos gépkezelő hajtja. Márpedig óvatos kezekben dolgozik a gép. Gondoltátok volna a képek alapján, hogy ez a Fiat-Hitachi már 12 éves is elmúlt? Véleményem szerint a korát meghazudtoló állapotban van. A mostani gépkezelő - aki már több éve kizárólagosan használja a kotró rakodót – betart minden előírt karbantartási lépést a mindennapi használat során. Soha, egyetlen egyszer sem marad el zsírzás, valamint a folyadékszintek ellenőrzése. Valljuk be, hogy ez azért nem jellemző feltétlenül a munkagépes szakma képviselőire.
Az évek során azért kisebb hibák elő-előfordultak. A gép teljesen talán csak egyszer állt meg, ekkor a motorvezérléssel történt valami. Ezt leszámítva csak az olajfolyás (csatlakozásoknál, karmantyúknál), valamint a hidraulika csövek rendszeres elpukkanása jött elő hibaként. Egyébként a gép 12 év után is jól indul, az olajat nem eszi. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy az üzemórák tekintetében nem kiemelkedő a futása. Sok 5-6 éves gépben mutat ennyit a számláló, mint a kis Hitachi esetében.
Baranyai Zoltán
Ezt olvasta már?
Olvasson több ítéletet! Vissza a Munka-Gépítélet kezdőlapjára