Engedjétek meg, hogy a sok földmunkagép között ismét egy vérbeli erőgép szerepeljen. A legnagyobb kedvencem. Magyarországon szerintem nincsen olyan (ex) TSZ vagy nagyobb mezőgazdasággal foglalkozó cég, melynél ne lehetne megtalálni azokat a csodálatos erőgépeket, melyek becsületes neve RÁBA 245-ös, illetve 250-es típus. A cikkem az első, Rába Steiger 245-ös erőgépről fog szólni.
Ez a gép a Rába Magyar Vagon és Gépgyárban, az amerikai Steiger cég licensze alatt látta meg a napvilágot. Nagy vonóerő jellemzi. A maga 245 Lóerős motorteljesítményével, összkerék-meghajtásával kiemelkedett a kor Magyarországon dolgozó gépei közül.
Csuklós kormányzású, a mellső részen kap helyet a fülke és maga a gép erőforrása, egy 6 hengeres, négyütemű, vízhűtéses, dugattyúkamrás dízelmotor.
Hátsó részen találjuk meg a hátsó kerekeket, az üzemanyagtartályt (melynek térfogata 780 l) és a munkaeszközök felcsatlakoztatásához szükséges berendezéseket.
A kuplung kéttárcsás, 10 előremeneti és 2 hátrameneti fokozattal rendelkezik. A 4 kerékhez ikerkerekek kapcsolhatók a jobb súlyelosztás és a nagyobb erőátvitel érdekében.
Mindenféle talajmunkánál megállja a helyét, legyen szó szántásról, tarlóhántásról, akár mélyszántásról, ezek a gépek erre lettek kitalálva, szántóföldre születtek. A gép teljes tömege 12 580kg, ikerabroncsokkal együtt. Alkatrészt még mindig lehet hozzá kapni!
Nehezen tudom elképzelni, hogy van olyan gépszerető, aki ha meghallja azt a nevet, hogy RÁBA, ne jusson eszébe ez a gép, mely több évtizede járja a határt, ha kell esőben, szélben, napsütésben, becsületes, szép munkát hagyva maga után. Nem a megszokott földmunkagép, de nekem örök kedvencem!
Szántó Csaba
Ezt olvasta már?
Olvasson több ítéletet! Vissza a Munka-Gépítélet kezdőlapjára