Az igazi oldtimer!
A Zetor 3011-es, 3 hengeres, 30 lovas dízel erőforrással ellátott kistraktor a maga idejében egy korszerű erőgépnek számított. Csehszlovákiában gyártották. A fiatalabbaknak mondanám: ez egy igazi szoci gépezet. :) Akkoriban nagy renoméja volt annak, aki fülkével ellátott traktort hajtott. A 70-es években elég sok volt ebből a típusból, mert a TSZ-ek előszeretettel vásárolták.
Az értékelt gép már 50 éves is elmúlt, de még a mai napig nyüstöli őt a gazdája. A gazda szó szerint értendő, hisz a tulajdonos gondosan vigyázz rá. Mindig bütyköli, javítja, ha valami baja van. Több (természetesen újabb) traktor között ez a Zetor a kedvenc.
Mindez köszönhető az egyszerű, még egy gyerek által is könnyen megtanulható kezelésének és kis méretének. Igaz, már nehéz munkát nem végez vele. Ennek ellenére néha azért szántás, boronálás, valamint bálázás során is előkerül az oldtimer! Ami számomra megdöbbentő, hogy még mindig fellelhető ehhez az erőgéphez alkatrész, igaz, csak utángyártott.
A gép sima kormányszerkezettel van ellátva, tehát forduláskor bele lehet, bele kell kapaszkodni a kormányba. Kicsit kényelmetlen, de abban az időben nem nagyon adtak rá. A rugózása már újkorában sem volt túl kifinomult, 50 év elteltével ez tovább romlott. Jó, kemény kis masina.
Műszerezettsége eléggé egyszerű és átlátható. Hűtővíz-óra, töltésjelző-óra. Ott a megszokott PAL-kulcs nyílása, és már lehet is nyomni az indítógombot. Ez a funkció a lámpa kapcsolására is szolgál: / 1=helyzetjelző, 2=tompított 3=reflektor/.
Nagyon szépen duruzsol a kis 3 hengeres erőforrás. Télen mindig izzítani kell, hogy könnyebben /azaz egyáltalán / induljon. A motor tetején elhelyezve van egy légtermelő kompresszor is. Ezt kézzel ki lehet kapcsolni. Elsősorban pótkocsi vontatásánál célszerű alkalmazni /légfék/.
Van kézi gázkar is. Az ülés rugózása teleszkópos. Olyan, mintha egy lavórban ülne a gépész. Jobb oldalon helyezkedik el a hidraulika-kar, az ülés előtt pedig a kardán, illetve a terepkapcsoló, valamint a kézifék karja. Bal oldalon korábban volt még egy pótülés is a rakodónak.
Érdekesség, hogy a hátsó kerekeken egyenként 3db súly van elhelyezve. Ezek nehezékül szolgának. A hátsó traktusban található továbbá a hidraulika, valamint a kardán-meghajtás, illetve a vonószerkezet is.
Persze állandóan bütykölni kell, de szerethető a masina. Volt már neki minden baja az életútja során, de kíváncsi vagyok rá, hogy vajon a mai modern trakik hol lesznek 50 év múlva. Szerintem javában az ócskavas telepen.
Baranyai Zoltán
Ezt olvasta már?
Olvasson több ítéletet! Vissza a Munka-Gépítélet kezdőlapjára