Munkagépek a levegőben
30 tonna egy kábelrendszeren lógva ijesztő látványt jelent. A napokban egy olyan képet osztottunk meg Facebook oldalunkon, amelyen egy hegyi felvonó 30 tonnás homlokrakodót visz a felhők közé. Közösségünk tagjai felkapták a fejüket: ilyen a világon nincsen. Többen a Photoshop képszerkesztő programjában látták a megoldást. Ezt követően olvasóinktól érkezett a többi kép is, és mi úgy döntöttünk, hogy utánajárunk a repülő munkagépek történetének.
Izgalomra semmi ok, már a második bekezdésben lerántjuk a leplet: a munkagépeket ábrázoló képek valódiak! Egészen Svájcig kell utaznunk, ahol a Linthal Project 2015 elnevezésű beruházás zajlik. A Linthal település fölött több mint 2.000 méteres magasságban elterülő Mutt és Limmern tavak köré épült 480 megawattos vízi erőmű bővítése már 2009-ben elkezdődött.
A tervek szerint a kibővített, „nyomott-tárolós” erőmű a jövőben 480 helyett 1.480 megawatt turbina-kapacitásra lesz képes. A vizet egy pumparendszer az alsóbb Limmern tóból a 630 méterrel magasabban fekvő Mutt tóba nyomja (innen a nyomott elnevezés). A víz ezt követően zuhanhat a turbinákra.
Az 1874 méteres magasságban fekvő Limmen, illetve a 2504 méteren elterülő Mutt tavakhoz az alsóbb régiókból épített út nem vezet. Az erőmű fejlesztését végző konzorcium két alternatíva között dönthetett: vagy helikopterekkel viszik fel az építéshez szükséges alapanyagot és gépeket, vagy kötélpályát építenek, és azzal végzik a tárgyak és anyagok mozgatását. Ez utóbbi mellett döntöttek. A helikopteres szállítás a többszörösére növelte volna a költségeket.
Az ingaüzemű teherszállítókból kettő is épült. Az első pálya a Limmen tóhoz vezet, ennek maximális teherbírása 45 tonna. A második szakasz a két tavat köti össze, és egészen 2500 méteres magasságig repíti az építésben résztvevő munkagépeket: homlokrakodókat, csuklós-dömpereket, daru-elemeket.
Az építkezés befejeztével a lifteket elbontják. Helyükbe egy földalatti szalagrendszer lép.
Ezt olvasta már?
Vissza a BLOG szórakoztató cikkeinek főoldalára
A bejegyzést írta: Blaskó Gergely - (A szerzőről)
Szóljon hozzá!